Transparencies

click on the image to enlarge it

TRANSPARENCIES

In den „Transparencies“ werden Versatzstücke aus Fotografien, Zeichnungen oder Malerei digital und zeichnerisch bearbeitet, neu miteinander kombiniert und darüber werden dann farbige Folien in vielen verschiedenen Schichten übereinandergelegt – und bisweilen in einem letzten Schritt noch einmal von Hand überarbeitet. Es entstehen leuchtende Bilder von großer Intensität und zugleich von hoher Fragilität – transparente Bilder; die „Transparencies“ ( Dr. Karin Wendt)

TRANSPARENCIES

In the „Transparencies“, set pieces from photographs, drawings or paintings are digitally and graphically processed, newly combined with one another and then colored foils are superimposed in many different layers – and sometimes reworked by hand in a final step. There are luminous pictures of great intensity and at same time of high fragility – transparent pictures; the „Transparencies“ ( Dr. Karin Wendt)

Look through the windows an see nice persons

My Goddesses

New York – Very Exciting City!

Come to Zürich!

70th Anniversary of the Art District Art Association Beckum-Warendorf

Warendorf – Beautiful Town!

Cologne and its Cathedral

Galerie Kley

Transparent Landscapes

Transparent Abstractions

Transparent Nature

Riders and Horses in the Transparencies

Transparencies –  Statements

Versatzstücke aus Fotografien, Filmplakaten oder Werbung werden digital und zeichnerisch bearbeitet, neu miteinander kombiniert und dann mit farbigen Folien in vielen verschiedenen Schichten übereinandergelegt – und bisweilen in einem letzten Schritt noch einmal von Hand hineinbearbeitet – so daß leuchtende, plakative Bilder von großer Intensität und zugleich von hoher Fragilität – transparente Bilder entstehen: „Transparencies“.

Die Transparencies lassen unseren Blick in immer neue Ebenen vordringen, ohne dass wir die eine als Hinter- oder Untergrund von der anderen trennen können. Anders als in traditionellen, perspektivisch aufgebauten Bildern gibt es hier keinen „Raum als Behälter der Dinge“, keinen Hintergrund für das Motiv, sondern beides erscheint wechselseitig durchlässig.
Helle Farbpartien holen das Motiv nah heran, zeichnen es klar und akzentuiert, dunkle Bereiche erzeugen dagegen Vertiefungen und unbestimmte Schattenzonen. So wirken die Bilder trotz ihres letztlich streng Flächen parallelen Aufbaus nicht plan, sondern eher verhalten bewegt und bewegend wie die Erinnerung an einen Film, eine Fotografie oder eine Begegnung.
Und auch im übertragenen Sinne bleibt der Hintergrund in den Transparencies offen. Ist das ein bekanntes Model, das Gesicht einer bestimmten Werbung? In welchem Verhältnis stehen die wie aus Zeitungen ausgeschnittenen Wörter, die ihr Gesicht rahmen, zum Bild? Sind sie Kommentar, und wenn ja, welcher Art? Sind die junge Frau und der telefonierende Mann Teil vielleicht einer berühmten Filmszene, kennen wir den Film? Oder sind sie aus unterschiedlichen Zusammenhängen einfach in einem neuen Bild zusammengeführt?
Die ästhetische Qualität der Arbeiten liegt darin, dass sie einerseits solche Projektionen erlauben, ja dazu verführen, indem sie unser populärkulturelles Gedächtnis gezielt anregen, dass sie andererseits sich jedoch nicht darin erschöpfen. Sie bleiben erzählerisch offen, sie bleiben inhaltlich durchlässig, und sie lenken so unser Interesse immer wieder zurück auf die Art und Weise der künstlerischen
Montage.

In einer weiteren zu den Transparencies zählenden Werkgruppe bilden nicht Menschen sondern florale Motive den Gegenstand des Bildes. Kontrastiert mit giftig grünen und violetten Farbfolien, die sich wie das Negativ eines Farbfilms über die in in Acrylglas gefassten Schwarzweißfotografien legen, entstehen Dioramen exotischer Fundstücke. Die Pflanzen werden zu ornamentalen Zeichen einer fremdartigen, einer künstlichen Natur.

Set pieces from photographs, film posters or advertisements are digitally and graphically
combined with each other and then overlaid with colored foils in many different layers.
layers on top of each other – and sometimes, in a final step, edited by hand again
so that luminous, striking images of great intensity and, at the same time, of great fragility
fragility – transparent images are created: „Transparencies“.

The Transparencies allow our gaze to penetrate into ever new levels, without us being able to distinguish the one
separate one from the other as a background or background. Unlike in traditional,
perspective pictures, there is no „space as a container of things,“ no background for the motif, but both background for the motif, but both appear mutually permeable.
Light color areas bring the subject close, drawing it clearly and accentuated, while dark areas create depressions and indeterminate shadow zones. Thus, despite their
parallel structure, the images do not appear flat, but rather restrained and moving, like the memory of a film like the memory of a film, a photograph, or an encounter. a photograph or an encounter.
And also in a figurative sense, the background remains open in the Transparencies. Is this a known model, the face of a certain advertisement? What is the relationship between the words cut out of newspapers that frame her face relate to the image? Are they commentary, and if so, what kind? Are the young woman and the man on the phone part of a famous movie scene? Famous film scene, do we know the film? Or are they from different contexts simply brought together in a new image?
The aesthetic quality of the works lies in the fact that, on the one hand, they allow such projections, even seduce us to do so, by specifically stimulating our popular cultural memory, but that they do not but that they do not exhaust themselves in this. They remain narratively open, they remain permeable in terms of content, and in this way they direct our interest back to the manner of the artistic montage.

In another group of works belonging to the Transparencies, it is not people but floral motifs that form the subject of the work. floral motifs form the subject of the picture. Contrasted with poisonous green and violet color foils, films, which, like the negative of a color film, are superimposed on the black-and-white photographs, which are set in acrylic dioramas of exotic finds are created. The plants become ornamental signs of a strange, artificial nature.

Preisauskünfte erteile ich gerne auf Anfrage.

Bitte Senden Sie eine mail an: artist.jelich@gmail.com

I `m happy to provide price information on request.

Please send an email to: artist.jelich@gmail.com